کد مطلب:210173 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:741

قبر عثمان
عثمان بن عفان، در ذی حجه سال 35 هجری، در شورشی كه در مدینه بر ضد وی برپا شد و شمار زیادی از مسلمانان بصره، عراق و مصر نیز به عنوان اعتراض به آنجا آمده بودند، كشته شد. سپس او را در بیشه ای كه معروف به حَشِّ كوكب بود و در خارج از بقیع یا به عبارتی پشت بقیع قرار داشت، دفن كردند. پس از روی كار آمدن معاویه، به دستور او، این بیشه را ضمیمه بقیع كردند [1] و به احتمال زیاد، قبر عثمان را به صورتی مشخص نگهداشتند. بعدها كه به مرور برای قبور مشهور در بقیع بقعه ساخته شد، برای عثمان نیز بقعه ای ساختند كه در عهد وهابیان تخریب شد.

سید جعفر مدنی در قرن سیزدهم نوشته است: قبر بانیِ بقعه عثمان نیز در داخل مقبره او مشخص است. [2] در زمان مطری (741) هنوز بخشی از بقیع، كه قبر عثمان در آن بود، به نام حشّ كوكب شهرت داشت. [3] وی می افزاید: قبه بزرگی از طرف یكی از امرای ایوبی در سال 601 بر آن ساخته شد.

بر این سخن، كه گفته اند ممكن است این محل قبر عثمان بن مظعون باشد، شاهدی وجود ندارد. به نوشته مَطَری، ابراهیم در كنار قبر عثمان بن مظعون دفن شده است. [4] .



[ صفحه 351]



همچنین به نوشته برزنجی، برای زیارت عثمان بن مظعون، باید محل مقبره ابراهیم پسر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را زیارت كرد. [5] .


[1] اخبار مدينة الرسول، ص 156.

[2] نزهة الناظرين، ص 274.

[3] و قبر عثمان شرقي البقيع في موضع يعرف بحش كوكب، التعريف، ص 43.

[4] التعريف، ص 43.

[5] نزهة الناظرين، ص 277.